ویژگیهای تزیین در کلیساهای قفقاز
نویسندگان
چکیده
گروه پژوهشی هنر قفقاز متشکل از چهار پژوهشگر با بکارگیری روش مبتنی بر کشف، جلوههایی از تمدن سرزمین قفقاز را در قالب مقدورات سفری 18 روزه مورد شناسایی و معرفی قرار داد. این نوشتار، بیانیه تحلیلی مستخرج از مطالعات گروه هنر است. راهبرد کلی گروه چنان تبیین شد که از پرداختن به نمونههای زیاد آثار هنری و معماری این سرزمین خودداری شود و مهمترین نمودهای این عرصه در ابعادی محدود و با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. محور مشخص فعالیت، به تبارشناسی تزئینات در کلیساهای گرجستان و ارمنستان معطوف بود. تزئین، بیرونیترین لایه ارتباط اثر هنری با مخاطب و به مثابه نمود اثر )ویترین(، بارزترین ویژگیهای بصری و شکلی طرح و به تبع آن مفاهیم ذهنی، باورها و هنجارهای طراحان را به ناظرین منتقل میکند. همانطورکه بررسیهای پیشین نشان میداد، عمدهترین جلوههای بجامانده از تمدن دورۀ سنت منطقه قفقاز در معماری کلیساها حفاظت شده که بررسی ویژگیهای تزئین در این فضاها جنبههای مختلفی از دگرگونی باورها و ارزشهای این ملت را نشان میدهد.
منابع مشابه
زیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیشزمینه شکلگیری اثر نیز پی میبریم. زیباییشناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن میرسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملزیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیش زمینه شکل گیری اثر نیز پی می بریم. زیبایی شناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن می رسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملمدیریت و زیباییشناسی نور در کلیساهای معاصر قفقاز
مشاهده و مطالعه تزئینات معماری کلیساهای منطقه قفقاز نشاندهنده تحول یا تغییر رویکردی مشخص در برخی جنبههای این موضوع است. یکی از جنبههای تزئین بنا، استفاده از نورهای طبیعی و مصنوع در کلیساست که به روشهای مختلفی مدیریت و کنترل شده است. مشاهدات میدانی و مطالعات تاریخی دورههای مختلف ساخت کلیساهای این منطقه بیانگر این است که در دو کشور گرجستان و ارمنستان، روند متفاوتی در زیباییشناسی و مدیریت نو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
هنر و تمدن شرقISSN
دوره 2
شماره 5 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023